Spill musikken til brødrene Gundhus fra Geithus

I 2017 utgaven av Gamle Modum har Erling Diesen skrevet en artikkel om brødrene Gundhus: Richard (1909 – 87) og Leif (1919 - 2004) kom fra en musikalsk familie. I ungdommen spilte både Richard og Leif dansemusikk, men etterhvert ble det mer "seriøs musikk". Blant annet ble det mange opptredner i NRK.

Fra NRKs lydarkiv har vi fått to innspillinger av brødrene Gundhus (ca. 1947). Klikk på linkene for å spille dem:

• La natita, Mazurka av Juan Alais 1844-1914, pioner innen klassisk gitar i Argentina.
  • Strengelek av Richard Gundhus.

Tirsdag 7. november: Unni Venke Holm: Gulbrand fra Geithus

I Gamle Modum i 2004 kan vi leses om Unni artikkel "Gulbrand Eriksen Gjethuus. En barnearbeider født i 1814". Han er en representant for barnearbeidere i vår egen bygd. I 1825, 14 dager før han fylte 11 år, ble Gulbrand ansatt ved blåfargeverket. Her skulle han komme til å bli i nesten en mannsalder. Gulbrand forlot ikke verket før rundt 1850, da en voksen mann på ca. 36 år og med familie å forsørge.

Dette ble et interessant foredrag.

Tirsdag 3.oktober: Torbjørn A. Pettersen: Politiet i gamle dager
Møtet dreide seg om politihistorikk og politiutstyr fra gamle dager. Torbjørn A. Pettersen fra Drammen har 36 års politierfaring fra mange tjenesteområder. Han har også samla på politieffekter fra tidligere tider som han tok med seg på møtet. Han kom i gammel uniform og fortalte historier fra egen tid og tidligere.

Det veldig artig foredrag med mye latter. Han er en unik foredragsholder som forteller med stor innlevelse.
Tirsdag 5. september: Randi og Wermund Skyllingstad: Historielaget i vårt årtusen.
Historilaget er 40 år i år. Randi og Wermund holdt et foredrag i vinter om historien til laget, men bare fram til år 2000. Nå kom den nyere historien etter år 2000.

Det starta med besøket fra Ukraina. Det hadde utgangspunkt i at det var krigsfanger i Modum under krigen og at noen hadde besøkt disse i Ukraina og at man nå organiserte en gjenvisit. Dette var en vesentlig del av foredraget som Randi og Wermund presenterte med engasjement.

Ellers fortalte de mye om alt som hadde skjedde i de 16-17 årene foredraget skulle dekke.
Lørdag 12. august: Tur til kjerratmuseet i Åsa.
Bussen gikk fra Vikersund 10:00

Kjerratmuseet knytter seg til det store transportsystemet som frakta tømmer fra Tyrifjorden til sagbruka i Lysakerelva, et teknisk vidunder for si tid som moingen Hans H. Thon var med på å spekulere ut. (Fyldig artikkel i Gamle Modum 1997).

Det ble foredrag om kjerratens historie m.m. og omvisning med orientering i museumsbygget (kjerratmodeller m.m.), mølla, oppgangssaga og motorsagmuseet.

Se også wikipedia eller kjerraten.no
Tirsdag 6. juni: Åpning av kulturstien Kanalen/Øya i Vikersund.
Det møtte fram masse folk til åpninga ved brua over Kanalen, minst 150, og de fleste fulgte med på den 2 1/2 timer lange rundturen med en meget engasjert Tor Dag Kongsrud.

Lederen i historielaget orienterte kort om hvordan ideen om kulturstien kom opp og overrakte blomster til kommunegartner Tone Hiorth og Tor Dag. Så foretok ordfører Ståle Versland den offisielle åpninga av stien. Stien har tavler som omtaler Modum Ullvarefabrikk, Kanalen, tømmerfløtinga gjennom Vikerfossen, steinøksfunn i fossen, Mølla og møllemusikken, samt mye om malerne Anders Kongsruds og Christian Skredsvigs bruk av området.

Det var musikk ved oppstarten, men dessverre kom det ei regnskur som hindra musikken fra å opptre ved ruinene etter mølla. Historielaget vurderer et eget arrangement med musikk ved mølla til neste år.
Tirsdag 2. mai på Folkvang : Knut Olaf Kals: Thorleif Haug
Knut Olaf Kals bor borte i Lier. Han er en entusiast som har engasjert seg kraftig i å bevare minnet om Thorleif Haug, verdens beste skiløper på 1920-tallet med bl.a., 3 olympiske gullmedaljer. Foredraget has ble virkelig entusiastiskt. Knut Olaf har gått i bresjen for å bevare Thorleif Haugs barndomshjem, «Haugstua», starta Skikongens Venner osv. Dette fortalte han mye om.
Tirsdag 4. april på Folkvang: Hans Petter Evensen: Gamle håndredskaper - levende kulturminner.
Hans Petter har skrevet boka "Slå med Ljå". Han holdt foredrag i om det i juni i fjor. Hans Petter har utømmelige kunnskaper. Nå er han i gang med ei ny bok. Den skal handle om gamle redskaper. Arbeidstittel på boka er "Fra jord til bord". Det betyr at boka skal begrense seg til redskaper som har med matproduksjon å gjøre. Det vil inkludere også redskaper fra kjøkkenet. Foredraget ga oss en forsmak på hva boka kan komme til å inneholde.

"Redskaper fra kjøkkenet" kan kanskje bli et tema på et fremtidig møte i historielaget. Kanskje i 2018.

Se referat.
Tirsdag 7. mars på Folkvang: Historielaget er 40 år i 2017.
Wermund og andre veteraner fortalte og viste bilder fra alt som har skjedde i forrige årtusen.
Tirsdag 7. februar på Folkvang: Årsmøte.
Etter at den formelle delen av årsmøtet var ferdig, så fortalte Hans Petter Eriksen om "Ut på Tur i Modum".
I flere år nå har en gjeng sprekinger gått på tur hver eneste onsdag. Hans Petter har vært en drivende person i denne aktiviteten. De har gått turer på mange forskjellige turer i Modum og i nabokommunene.
Virus er funnet og fjernet fra denne hjemmesida!
Jeg fikk en telefon lørdag 28.1 fra en som ikke kom inn på hjemmesida vår fordi hans virusbeskyttelse oppdaga virus. Også tidligere har jeg fått slike indikasjoner fra et par andre personer, men jeg selv har ikke merket ikke noe.

Jeg har funnet hvilken fil som var infisert med virus. Den er erstattet med en fil uten virus. Det kan ta noe tid før antivirusprogrammene godkjenner hjemmesida vår igjen. Jeg håper at det ikke tar veldig mange dagene.

Det finnes forskjellige antivirus mekanismer. De som jeg hadde brukt, oppdaget ikke viruset.

30.1.2017
Hilsen Steinar Meen